In dit nummer bevindt AGORA zich in de zomerse sferen van vakantie, ontspannen tripjes en recreatieve dagjes uit. Toerisme wordt wereldwijd een steeds belangrijkere sector en op veel plaatsen zetten beleidsmakers in op de ontwikkeling van toerisme als motor voor economische groei. Wij achten de tijd rijp voor een kritische beschouwing van de maakbaarheid van toeristische bestemmingen. Zo belichten we de transformaties van oorlogslandschappen en industrieel erfgoed naar toeristische attracties, en brengen we in beeld hoe deze hun oorspronkelijke cultuurhistorische en functionele waarden hebben veranderd. Ook reflecteren we op de betekenis van cultuurlandschappen voor een aan veranderingen onderhevige plattelandseconomie. Maar niet alleen de maakbaarheid van toerisme wordt besproken, ook de grenzen aan die maakbaarheid. Wie profiteert er van toerisme en wie juist niet? Hoe blij zijn we nu eigenlijk als inwoners met een door toeristen overstelpte woonplaats en wat betekent dit voor de houdbaarheid van onze toeristische ontwikkeldrift?
Redactioneel
Thema
Maakbaar toerisme: kansen en kaders.
Arie Stoffelen, Boris van Zanten and Egbert van der Zee
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 4-7
Buiten de bubbel.
Egbert van der Zee and Frank Go
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 8-11
Amsterdam: het nieuwe Venetië?
Karin de Nijs and Joris Zevenbergen
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 12-15
Maakbaar toerisme in het Ruhrgebied.
Thijs Konijnendijk
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 16-20
Samenwerken voor een aantrekkelijk landschap.
Boris van Zanten
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 22-25
De aantrekkingskracht van culturele hoofdsteden.
Steffen Fokkema
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 26-29
Varia
Maatschappelijke winst van het WK.
Frank van Eekeren
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 30-33
Place-making van ongedocumenteerde migranten in Italië.
Joris Schapendonk and Kolar Aparna
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • pp. 34-37
Recensie
Hägerstrand blijft innovatief.
Bert van der Knaap
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • p. 39
Een schat aan kennis.
Martin Boisen
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • p. 40
Burgerinitiatief in krimpgemeenten.
Siegrit Brands
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • p. 41
Vrije Ruimte
Water en ruimite blijven verbonden.
Wim Kuijken
2014-12-01 Volume 30 • Issue 4 • 2014 • Maakbaar toerisme • p. 42