De meningen verschillen sterk als het gaat om geo-onderwijs. Is het een unieke combinatie van wetenschappen? Of eerder achterhaald, oubollig en niet langer relevant?
AGORA gaat dieper in op deze materie en de recentelijk weer oplaaiende discussies over het (on)belang van aardrijkskunde in het onderwijs. We zoeken antwoorden op vragen als: wat maakt aardrijkskunde tot wat het is, en wat heeft aardrijkskundeonderwijs te bieden aan de leerlingen van vandaag en de burgers van morgen? Hoe kan aardrijkskundeonderwijs haar doelstellingen bereiken en op welke manier wordt het vak dan best ingericht? En wat is de ‘waarde’ van aardrijkskunde, op pedagogisch, didactisch én maatschappelijk vlak?
Redactioneel
Aardrijkskunde belangrijker dan ooit?
Jorn Koelemaij
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • p. 2
Thema
Aardrijkskunde zoekt (en vindt?) richting
Laura Deruytter, Valerie De Craene and Marjolein Cox
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 4-7
Over burgerschap, containers en kolonialisme
Valerie De Craene
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 8-11
'A Different View': Geo-onderwijs in Engeland
David Lambert
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 15-17
Complexe wereld ontrafeld door systeemdenken
Marjolein Cox
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 18-20
Toekomstdenken in het aardrijkskundeonderwijs
Tine Béneker, Vera Cortenraede, Hans Palings and Iris Pauw
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 21-24
Van leerplan aardrijkskunde naar leerboeken
Dirk Vanderhallen
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 26-27
Varia
In memoriam Ronald van Kempen (1958-2016): Gedreven onderzoeker van grootstedelijke woonwijken
Ben de Pater
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • p. 30
Van stadssnelweg naar publieke ruimte
Rien van de Wall
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 32-35
Stadslandbouw in 'gastropool' New York
Beatriz Pineda Revilla and Arnold van der Valk
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 36-39
Mondialisering van het wegwielrennen
Jef Reyniers and Manuel Aalbers
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • pp. 40-43
Recensie
Geopolitiek: Een genuanceerde herintroductie
Emiel Maliepaard
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • p. 44
Vrije Ruimte
Wereldburgers en academische geografie
Chris Kesteloot
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • p. 28-29
Ondernemende ruimtelijke planners gezocht
Hans Leeflang
2016-05-01 Volume 32 • Issue 2 • 2016 • Geo-Onderwijs • p. 46